Dlaczego pozycjonowanie to proces, a nie jednorazowa usługa?

Dlaczego pozycjonowanie to proces, a nie jednorazowa usługa?

Dlaczego pozycjonowanie to proces, a nie jednorazowa usługa?

Niejednokrotnie podczas rozmów z potencjalnymi klientami otrzymywałem pytania dotyczące możliwości jednorazowego pozycjonowania ich strony. Z uśmiechem tłumaczyłem, że taka usługa oczywiście jest możliwa (tak jak możliwe jest jednorazowe wejście na siłownię czy basen), natomiast jej efekty będą najprawdopodobniej znikome. Jeśli zadajesz sobie pytanie: “Właściwie, dlaczego jednorazowe pozycjonowanie nie ma sensu?”, to ten artykuł jest dla Ciebie!

Artykuł odpowiada na pytania:

  • Jakie czynniki wpływają na efekt pozycjonowania?
  • Na czym polegają działania on-site i off-site w trakcie pozycjonowania?
  • Kiedy widoczne będą efekty w trakcie pozycjonowania?

Co wpływa na pozycję strony w wynikach wyszukiwania?

Aby przejść do dyskusji na temat możliwości jednorazowego pozycjonowania strony, zacznę od podstaw, czyli tego, jakie czynniki decydują o kształcie SERP (ang. Search Engine Results Page)?

  • Algorytmy wyszukiwarki — Google ustala pozycję poszczególnych stron na podstawie kilku algorytmów, które dodatkowo są na bieżąco aktualizowane. Między 2019 a 2022 rokiem mieliśmy min. 15 znaczących aktualizacji;
  • Czynniki rankingowe — algorytmy Google składają się z czynników rankingowych. Według Joshuy Hardwicka, Head of Content w Ahrefs, jest ich ok. 200, natomiast Avinash Kaushik, autor cenionego bloga kaushik.net oraz Google Evangelist, uważa, że liczba czynników rankingowych przekracza już 1000;
  • Twoja strona WWW — sposób, w jaki została zakodowana, szybkość działania, odpowiadanie na intencję użytkowników czy content, a nawet takie elementy, jak wiek i poprzednia historia domeny. Do tego punktu możemy również przypisać czynniki off-site, czyli linkowanie do Twojej witryny ze stron zewnętrznych;
  • Działania (on-site i off-site) konkurencyjnych firm.

W dalszej części tekstu dokładnie omówimy proces pozycjonowania strony, natomiast już na tym etapie widać wyraźnie, że ze względu na stopień skomplikowania algorytmu Google jednorazowe dostosowanie witryny do jego wymagań nie jest możliwe.

Nawet jeżeli dokładnie przeanalizujesz czynniki rankingowe i przygotujesz idealnie skrojoną do nich stronę WWW, może okazać się, że jedna aktualizacja algorytmu zmieni bezpowrotnie zasady gry, do których będziesz musiał się dostosować.

Z czego składa się proces pozycjonowania strony?

Proces pozycjonowania strony składa się z działań on-site i off-site.

Działania on-site SEO

Działania on-site (ang. na stronie) to przede wszystkim prace związane z optymalizacją techniczną kodu witryny oraz umieszczonym na niej contentem.

Na tym etapie specjalista SEO zwraca szczególną uwagę na architekturę witryny, sposób nawigacji, linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne, strukturę adresów URL. Nowocześnie działające Agencje SEO biorą także pod uwagę doświadczenie użytkownika (ang. User Experience), którego znaczenie w mojej opinii będzie z każdym rokiem rosło.

Pisząc o działaniach on-site, nie mogę pominąć optymalizacji treści na stronie. Właściwie przygotowane teksty mają 2 podstawowe zadania (kolejność nie jest przypadkowa!):

  • Przyciągnąć uwagę użytkowników i w konsekwencji nakłonić ich do zakupu produktu lub skorzystania z usługi;
  • Poprawić widoczność poszczególnych podstron, co przełoży się na poprawienie widoczności całego serwisu.

Na tym etapie warto zauważyć, że w większości stron i sklepów internetowych oferta jest na bieżąco aktualizowana, a co za tym idzie — jednorazowe dostosowanie wszystkich tekstów na stronie jest często niemożliwe ze względu na zmiany w obrębie jej zawartości.

Działania off-site SEO

Działania off-site (ang. poza stroną) to wszystkie elementy procesu pozycjonowania, które odbywają się na serwisach zewnętrznych.

Wyróżniamy tu przede wszystkim:

  • Linkowanie zewnętrzne (tzw. link building) — jest to proces pozyskiwania linków prowadzących do Twojej witryny np. poprzez publikowanie artykułów sponsorowanych;
  • Analiza konkurencji — pozwala odkryć sposób działania witryn, z którymi przyjdzie Ci walczyć o uwagę potencjalnego klienta i zaimplementować najskuteczniejsze metody;
  • Autorytet, wiek i historia domeny — Google premiuje domeny z wysokim autorytetem, do których linkują podobne witryny. Niebagatelne znaczenie ma również poprzednia historia domeny;
  • Zwiększanie świadomości marki — wszelkie działania związane z promowaniem firmy.

Szczególną uwagę należy poświęcić budowaniu odpowiedniego profilu linków. Jestem zwolennikiem regularnego, rozłożonego w czasie linkowania z domen zewnętrznych o odpowiednim autorytecie.

Uważam, że tak jak nie da się jednorazowo pójść na siłownię i oczekiwać natychmiastowych zmian w sylwetce, tak nie można oczekiwać, że pojedyncze działania w zakresie link buildingu przyniosą spektakularne efekty.

O konkurencji słów kilka

W raporcie firmy analitycznej Dun & Bradstreet na początku 2022 roku pojawiła się informacja o ok. 52,3 tys. sklepów internetowych prowadzonych w Polsce, co stawia nas w gronie najszybciej rozwijających rynków e-commerce w Europie.

Z drugiej strony oznacza to, że jeśli nie działasz w nowo odkrytej niszy (świętym Graalu wszystkich, którzy myślą o biznesie online) to o kierunku i potencjalnych wydatkach w działaniach SEO decydują Twoi najwięksi konkurenci.

Przykładowo, jeśli otwierasz sklep z artykułami szerokiego AGD, to strategia pozycjonowania Twojej witryny powinna być opracowana na podstawie analizy konkurencji — takich sklepów, jak Neonet, Euro.com.pl, MediaMarkt czy MediaExpert.

Gdyby którakolwiek z w/w marek zdecydowała, że w strategii rozwoju proces pozycjonowania będzie działaniem jednorazowym, prawdopodobnie pracownicy działu marketingu przymieraliby głodem 😉

SEO to maraton!

Podsumowując — pozycjonowanie strony to bieg długodystansowy, który wymaga dobrego przygotowania i żmudnej, regularnej pracy. Zlecając działania SEO bierz pod uwagę, że Google na każdy Twój ruch zareaguje z dużym opóźnieniem, a efekty działań agencji SEO, z którą współpracujesz mogą być widoczne nawet za kilka miesięcy.

Warto zaplanować swój budżet na działania SEO odpowiednio wcześnie, ponieważ dobrze wdrożona strategia SEO może przynieść duże stopy zwrotu. Co istotne — w przeciwieństwie np. do reklam Google ADS, przynosi je często nawet po zakończeniu całego procesu.

 

Artykuł partnera

Szymon Dominik

W SEO od 2009 roku. Od 2019 roku właściciel butikowej Agencji SEO KWISS.pl, w której koncentrujemy się na zwiększaniu sprzedaży z wyników organicznych w e-commerce. Czas wolny przeznaczam na spacery z psem, trening siłowy oraz ju-jitsu. Poza tym jestem fanem dobrej książki i klasycznych filmów z lat '80 i '90.

 

Poszukujesz agencji SEO w celu wypozycjonowania swojego serwisu? Skontaktujmy się!

Podziel się treścią:
Kategoria:

Wpisy, które mogą Cię również zainteresować: