Dlaczego mimo dużego ruchu strona nie przynosi oczekiwanych korzyści?

Dlaczego mimo dużego ruchu strona nie przynosi oczekiwanych korzyści?

Mnóstwo sprzedawców internetowych, a także właścicieli zwykłych stron każdego dnia musi zmierzyć się z tym problemem. Z jakiego powodu strona internetowa nie przynosi korzyści mimo tego, że ruch, jaki generuje jest naprawdę zadowalający? Jak to się dzieje, że taka sytuacja jest w ogóle możliwa? Odpowiedzi na te pytania może być wiele. Tym razem zdecydujemy się omówić te, które spotyka się najczęściej.

Artykuł odpowiada na pytania:

  • Dlaczego moja strona internetowa nie konwertuje?
  • W jaki sposób przekształcić wejście na stronę w lead?
  • Jak zwiększyć współczynnik konwersji na stronie internetowej?

Pytaniem, które nasi klienci zadają naprawdę często dotyczą braku konwersji osiąganych przez stronę internetową mimo tego, że Google Analytics pokazuje, że każdego dnia strona odwiedzana jest nawet przez kilkaset osób. Problemów takiej sytuacji może być oczywiście całe mnóstwo. Jedne są błahe, a ich wyeliminowanie nie stanowi żadnego problemu. Inne dostrzegamy dopiero po kilku miesiącach – wówczas, gdy tak naprawdę na ich naprawę jest zdecydowanie za późno. Warto dodać, że większość tych, którzy dopiero rozpoczynają swoją przygodę w internecie kompletnie nie zdaje sobie sprawy z tego, jak trudno jest przekształcić wygenerowany ruch na realną sprzedaż produktów. Osoby te oczekują, że zaledwie po kilku tygodniach od uruchomienia witryny zaczną pozyskiwać klientów.

Zastanów się nad jakością ruchu, który pojawia się na stronie

Aby zrozumieć klientów i znaleźć odpowiedź na pytanie „dlaczego witryna nie przynosi efektów?”, należy dowiedzieć się czym jest wartościowy ruch na stronie internetowej. Ustalenie źródeł ruchu tego rodzaju pozwoli również sprawdzić, który z kanałów najlepiej sprawdza się w przypadku naszego biznesu. Czym jest ruch wysokiej jakości? O ruchu wysokiej jakości można mówić wówczas, gdy użytkownicy odwiedzający stronę są zgodni z profilem idealnego klienta (personę), który przygotowany został wcześniej. Pojawia się jednak pytanie w jaki sposób to określić. Oczywiście sięgnąć należy po doskonale znane wszystkim narzędzie, którym jest Google Analytics.

Na początek kilka najważniejszych raportów, jakie oferuje to narzędzie:

  • dane demograficzne – przeglądając dane z tego raportu, można łatwo stwierdzić, czy prowadzony przez Ciebie sklep jest odwiedzany przez osoby, które pasują do idealnego profilu. Jeśli okaże się, że dane rozbiegają się z tym, co zostało założone, należy zastanowić się nad audytem wybranej strategii marketingowej;
  • pozyskiwanie – należy sprawdzić skąd przychodzą wartościowi użytkownicy. Chodzi oczywiście o kanał. Jeśli okaże się, że znaczna część wartościowego ruchu pochodzi z ruchu organicznego, a Ty mocno stawiasz na social media, to w prowadzonej kampanii coś jest nie tak, jak być powinno;
  • współczynnik odrzuceń – chodzi o procent użytkowników, które decydują się opuścić stronę zaraz po tym, jak na nią weszli, nie podejmując żadnej czynności (np. wypełnienie formularza kontaktowego lub dodanie produktu do koszyka). Jeśli współczynnik ten jest wysoki, można wnioskować o problemach z przekazywaniem informacji lub z UI (możliwe także, że z UX).

Teraz można przystąpić do podstawowej analizy użytkowników, którzy decydują się odwiedzić Twoją stronę. Wskazane raporty są naprawdę proste, ale jednocześnie dają ogólny obraz tego, czy strona generuje ruch wysokiej jakości czy raczej odwiedzają ją osoby przypadkowe. Dobrze jest sprawdzić także, czy wysoki ruch na stronie nie jest efektem spamu, bądź robotów indeksujących.

Zobacz, jak użytkownicy poruszają się po Twojej witrynie

Na pytanie „z jakiego powodu strona internetowa nie przynosi korzyści?” można odpowiedzieć, gdy dokonamy analizy ścieżki użytkowników poruszających się po stronie. I tym razem sięgnąć należy po narzędzie Google Analytics. Należy wejść do zakładki Zachowanie -> Zmiany w zachowaniu. Na pierwszym poziomie znajdują się strony najczęściej odwiedzane przez internautów. Zwróć uwagę na ścieżki przechodzenia do kolejnych podstron, które mają dla Ciebie największe znaczenie. Zobacz także czy ścieżka pozyskiwania konwersji, którą zaprojektowałeś działa. Jeśli nawigacja na stronie nie ma charakteru intuicyjnego, a także brakuje przycisków CTA, to raport natychmiast Ci to uzmysłowi.

Opracuj profil idealnego klienta

Tak naprawdę należy to zrobić jeszcze zanim otworzysz sklep internetowy czy stronę. Tymczasem rzeczywistość jest często zupełnie inna. Z zapałem tworzymy witrynę, a dopiero później pojawia się refleksja nad tym z jakiego powodu nie możemy nic sprzedać. Opracowanie profilu idealnego klienta nie jest proste. Aby to zrobić, niezbędna jest analiza naprawdę dużej ilości danych dotyczących naszych dotychczasowych klientów. W efekcie opracowanie profilu może zająć nawet kilka miesięcy. Warto jednak stworzyć podstawowy profil klienta idealnego. Uchroni to przed marnowaniem pieniędzy na pozbawione celu reklamy. Jak to zrobić? Zachęcamy do lektury naszego innego artykułu, w którym przybliżamy tą tematykę bardzo dokładnie.

Zaoptymalizuj swoją stronę internetową

Pierwsze wrażenie jest naprawdę najważniejsze. Z pewnością każdy z nas słyszał to stwierdzenie niejednokrotnie w różnych okolicznościach, dotyczy ono także witryny internetowej. Na temat optymalizacji strony internetowej można pisać naprawdę dużo.

Poniżej najważniejsze informacje:

  • klient nie może czekać. Jeśli ładowanie strony trwa zbyt długo, z pewnością szybko zrezygnuje z korzystania z jego usług;
  • jeśli przyjrzałeś się informacjom, jakich dostarcza Google Analytics, z pewnością znalazłeś dane dotyczące tego, że wielu użytkowników odwiedzających Twoją stronę wchodzi na nią z urządzeń mobilnych. Zatroszcz się więc o to, aby witryna była przyjazna zarówno telefonom, jak i tabletom;
  • to co przekłada się na konwersję jest bez wątpienia wezwanie do działania, czyli CTA. Ma ono za zadanie nakierować użytkowników do kliknięcia i późniejszej interakcji, którą może być dokonanie zakupu, wysłanie formularza czy rejestracji. CTA muszą być widoczne i wyróżniać się spośród wielu innych elementów znajdujących się na stronie;
  • zatroszcz się o wiele metod kontaktu – obecnie sam formularz kontaktowy, a także numer telefonu nie zachęcają do nawiązania rozmowy. Dlaczego tak się dzieje? Z lenistwa. Nie chcemy już rozmawiać przez telefon. Zmiana technologiczna nauczyła nas, że coraz więcej spraw załatwiamy stawiając na czas. Warto więc zatroszczyć się o to, aby użytkownicy mogli pisać do nas bezpośrednio ze strony internetowej.

Podsumowanie

Pokazaliśmy, że spory ruch na stronie nie zawsze musi przekładać się na wysoką konwersję. Zdarza się tak, że ruch generują wyłącznie reklamy, a także social media. Tymczasem taki ruch nie zawsze ma wysoką jakość. Nie zawsze bowiem dociera do grupy docelowej. Wystarczy spojrzeć na statystyki dotyczące strony i zobaczyć, jak rozkłada się konwersja między ruchem organicznym a płatnym oraz pochodzącym z social mediów, aby szybko wyciągnąć prawidłowe wnioski. Czasami zdarza się również tak, że powodów braku odpowiedniej konwersji należy szukać całkiem gdzieś indziej. Może to być na przykład biznesplan, który nie został przygotowany rzetelnie.

 

Poszukujesz agencji SEO w celu wypozycjonowania swojego serwisu? Skontaktujmy się!

Kategoria:

Udostępnij wpis:

Wpisy, które mogą Cię również zainteresować:

Przeczytaj poprzedni wpis:
9 wskazówek dotyczących dobrych praktyk w sklepach internetowych

Sprawnie działająca platforma stworzona z myślą o sprzedaży internetowej musi przede wszystkim generować dochód. Trzeba jednak uświadomić sobie to, że...

Zamknij