Dedykowany sklep internetowy – czy to odpowiedni wybór?

Dedykowany sklep internetowy – czy to odpowiedni wybór?

Dedykowany sklep internetowy – czy to odpowiedni wybór?

Prowadzenie sklepu internetowego jest wyzwaniem dla przedsiębiorców, które wiąże się z ciągłą pracą nad zwiększeniem sprzedaży i podążaniem za trendami w branży e-commerce. Z uwagi na bardzo ważną decyzję, która stoi przed każdym nowym właścicielem sklepu internetowego, należy przeanalizować wszelkie za i przeciw dotyczące rodzaju oprogramowania, na które powinien się zdecydować. W tym artykule odpowiemy na pytanie, czy warto postawić na dedykowany sklep internetowy, czy może warto skorzystać z usługi w modelu „SaaS”? Sprawdźmy, która opcja będzie dla nas odpowiednia.

Artykuł odpowiada na pytania:

  • Jak założyć dedykowany sklep internetowy?
  • Jak otworzyć indywidualny sklep internetowy?
  • Ile kosztuje sklep internetowy na wybranej licencji?

Pandemia wpłynęła znacząco na rozwój branży e-commerce, a znaczna liczba właścicieli sklepów stacjonarnych przeniosła swój biznes do internetu – bezpowrotnie. Z dnia na dzień powstaje coraz więcej sklepów internetowych, które tworzone są z wykorzystaniem różnego rodzaju oprogramowania. To pewne – wybór odpowiedniej platformy sklepu internetowego powinien zostać wcześniej odpowiednio przemyślany i dostosowywany do obecnych sytuacji rynkowych, a także do branży, w której prowadzimy działalność. Ale na co powinniśmy się zdecydować, aby osiągnąć najlepsze efekty podczas pozycjonowania sklepu internetowego?

Na co zwrócić uwagę wybierając platformę sklepu internetowego?

Ciągle zmieniające się trendy i zachowania użytkowników w branży e-commerce, wymagają od nas podejmowania coraz to trudniejszych decyzji, które mają wpływ na dalszy rozwój naszych sklepów internetowych. Co więcej, aby w przyszłości stać się znaczącą i rozpoznawalną marką, powinniśmy starać się przewidzieć przyszłe zachowania i przyzwyczajenia naszych klientów. Droga do bycia liderem we własnej branży to dla wielu przedsiębiorców trudny i żmudny proces, a skutki podejmowanych przez nich decyzji mogą być nieodwracalne i stanowić o „być albo nie być” dla ich biznesu.

Najczęściej zadawane pytanie przez przyszłych właścicieli sklepów internetowych „jaki sklep internetowy wybrać?” jest ciągle aktualne i bardzo często zadawane na wielu forach i grupach dotyczących tworzenia sklepów online. Nie chodzi jednak o wygląd sklepu internetowego (chociaż oczywiście jest również istotny), a o najważniejszą cechę profesjonalnego sklepu internetowego – bezpieczeństwo przeprowadzanych transakcji i danych naszych klientów.

Jakie znaczenie ma bezpieczeństwo w sklepie internetowym?

To właśnie bezpieczeństwo sklepów internetowych stanowi w głównej mierze o popularności danej platformy. Bezpieczeństwo platform sprzedażowych jest istotnym problemem, z którym właściciel przyszłego sklepu internetowego musi się zmierzyć. Formularze, za pomocą których klienci przekazują swoje dane (np. imię i nazwisko, miejsce zamieszkania, numer karty płatniczej i jej kod zabezpieczający), to główne elementy sklepu wykorzystywane do bezpośredniego połączenia z płatnościami internetowymi i są głównymi elementami narażonymi na cyber ataki, a więc powinny być chronione w maksymalnie bezpieczny sposób i zgodnie z najnowocześniejszymi standardami cyberbezpieczeństwa.

Jakie znaczenie mają płatności internetowe w sklepie?

Także sposób działania płatności internetowych, które odpowiadają za odbiór pieniędzy od naszych klientów, powinny być bardzo istotne dla każdego właściciela sklepu internetowego, dlatego priorytetem powinno być ich udostępnienie wolnych od wad. Jednak tutaj nasza rola jest bardzo mocno ograniczona, bo w zależności od rodzaju sklepu internetowego, możemy dbać o aktualną wersję modułu płatności lub oczekiwać tego od dostawcy usług w modelu „SaaS”.

Płatności internetowe PayU

Przed wyborem oprogramowania sklepu sprawdź dostępne metody integracji z płatnościami (źródło: PayU)

Czym jest licencja typu „Open Source”?

Sklep internetowy z licencją Open Source jest oprogramowaniem darmowym i umożliwia dostęp do kodu źródłowego, który można modyfikować. Do najpopularniejszych systemów sklepów internetowych „Open Source” należą między innymi Prestashop, Magento i OpenCart. Dużą zaletą sklepu internetowego zbudowanego na platformie z licencją „Open Source” jest bardzo liczne grono użytkowników, developerów oraz firm oferujących moduły rozszerzające ich funkcje.

Sklep internetowy na platformie Prestashop

Jednym z najpopularniejszych rozwiązań sklepów internetowych jest oprogramowanie „Open Source” (źródło: Prestashop)

Czym jest oprogramowanie typu „SaaS”?

Sklep internetowy w modelu „SaaS” (z ang. Software as a Service) – jest z kolei oprogramowaniem udostępnianym w formie usługi abonamentowej, do jednych z popularnych platform „SaaS” należy Shoper oraz IDoSell (IAI S.A.). Za dostęp do takiej platformy sklepu internetowego trzeba zapłacić. W przypadku sklepu internetowego w modelu „SaaS” płatności mogą zostać pobierane w cyklu miesięcznym lub rocznym. W większości ofert będziemy zobowiązani zapłacić za oprogramowanie, hosting oraz dodatkowe funkcje, które zostaną udostępnione przez jego autorów. Do zalet takiej usługi należy przede wszystkim wygoda, gdyż za pomocą stałej opłaty pozbywamy się obowiązku aktualizacji oprogramowania, a także konfiguracji serwera, umożliwiającej wydajną pracę platformy.

Warto podkreślić, że wybór ten zaleca się początkującym przedsiębiorcom w branży e-commerce, którzy planują dopiero otwarcie sklepu internetowego. Wraz z rozwojem sprzedaży będziemy zmuszeni podjąć decyzję o migracji na dedykowaną aplikację, oferującą większą liczbę funkcji i dostęp do kodu źródłowego. W tym wypadku już na samym początku należy wziąć pod uwagę możliwość pełnego eksportu danych (nazw, opisów, zdjęć i kategorii produktów), które będą nam potrzebne do importu w nowej platformie.

Sklep internetowy na platformie Shoper

Platforma „SaaS” to gotowe oprogramowanie udostępniane w formie abonamentu (źródło: Shoper)

Którą platformę wybrać dla większego sklepu internetowego?

Większość platform jest w stanie poradzić sobie z bardzo dużą liczbą klientów i obsługiwanych transakcji, jednak ich koszty będą się od siebie różnić. W przypadku dedykowanych rozwiązań w modelu „Open Source” większy ruch będzie wymagał od nas dedykowanego serwera, którego rozwiązanie oferować będzie wymaganą przepustowość i wydajną pracę sklepu. Natomiast w przypadku sklepu internetowego w modelu „SaaS”, dostawca usługi może zaoferować jedynie droższą formę usługi (tzw. wyższy pakiet), umożliwiającą obsługę większej liczby klientów w sklepie internetowym. Każdy wzrost zapotrzebowania na większą wydajność platformy „SaaS” lub dodatkową funkcję, będzie dla nas oznaczać wzrost kosztów.

Sklep internetowy na platformie IDoSell

Sklepy w modelu SaaS udostępniają wiele możliwości integracji w ramach stałej opłaty abonamentowej (źródło: IDoSell)

Czy można liczyć na wsparcie techniczne?

W przypadku sklepów internetowych w modelu „Open Source” istnieje możliwość skorzystania z usług wielu firm wdrażających oprogramowanie z branży e-commerce, a im bardziej popularną platformę wybierzemy, tym łatwiej będzie nam nawiązać współpracę z odpowiednim i doświadczonym programistą.

Przy wyborze platformy sklepu internetowego „SaaS” jesteśmy przywiązani do twórców platformy. Nie mamy tutaj żadnej możliwości zmiany tej sytuacji. W tym wypadku jesteśmy tylko klientem korzystającym z dostępu do platformy należącej do zewnętrznej firmy i nigdy jej właścicielem nie będziemy. Ponadto nigdy nie otrzymamy dostępu do pełnego kodu źródłowego, a ewentualne wsparcie techniczne może nam zaoferować odpłatnie tylko dostawca platformy. W tym wypadku znalezienie innego dostawcy takiej usługi jest niezwykle trudne, a czasami wręcz niemożliwe.

Którą platformę łatwiej pozycjonować?

Sklepy internetowe w modelu Open Source umożliwiają rozszerzanie swoich funkcji za pomocą dodatkowych modułów, które zwiększą ich możliwości (w tym na lepszą optymalizację pod pozycjonowanie). W przypadku pozycjonowania sklepów internetowych w modelu „SaaS” wiąże się z dużo większymi kosztami, polegającymi na przygotowaniu indywidualnej wyceny na moduł, który spełni nasze wymagania. Z racji tego, że zostanie on przygotowany tylko dla nas, taka usługa w porównaniu z zakupem gotowego i popularnego modułu będzie często bardzo droga.

Pozycjonowanie sklepów internetowych w modelu „SaaS” jest możliwie, ale z racji wielu ograniczeń, które nakłada na nas producent oprogramowania, nie będziemy w stanie dowolnie modyfikować plików i kodu źródłowego naszego sklepu, a jedynie wybranej jego części. W tym wypadku odpowiednie przyspieszenie działania sklepu lub jego większa modyfikacja będzie mogła być dla nas bardzo uciążliwa.

Bez względu na to, na który typ platformy się zdecydujemy, postarajmy się odpowiednio dostosować tytuły podstron i treści, które będą udostępnione w naszym sklepie oraz publikujmy unikalne treści, w postaci ręcznie przygotowanych opisów kategorii i produktów (np. przez copywritera), a także artykuły blogowe dotyczące tematyki sklepu i oferowanych przez nas produktów. Warto także odpowiednio podlinkować produkty we wpisach na blogu, co przełoży się na utworzenie odpowiedniego linkowania wewnętrznego do naszych produktów, a także nakłoni użytkownika do przejścia do strony z produktem, w celu jego zakupu. Nie zapominajmy także o pozyskiwaniu linków pozycjonujących.

Bez znaczenia, czy zdecydujemy się na pozycjonowanie sklepu internetowego w modelu „Open source” czy „SaaS”. Z punktu widzenia wyszukiwarki Google, dla osiągnięcia jak najlepszych efektów podczas pozycjonowania należy wziąć pod uwagę wiele stałych czynników (tj. odpowiednie tytuły, unikalne treści, utworzone linkowanie wewnętrzne i zdobywane linki pozycjonujące), które wpływają na efekty prowadzonej przez nas kampanii SEO.

 

Poszukujesz agencji SEO w celu wypozycjonowania swojego serwisu? Skontaktujmy się!

Podziel się treścią:
Kategoria:

Wpisy, które mogą Cię również zainteresować: