Czym jest depozycjonowanie i jak się przed nim bronić?

Czym jest depozycjonowanie i jak się przed nim bronić?

Depozycjonowanie stron internetowych jest pojęciem rzadko używanym w tematyce SEO. W rzeczywistości będziemy mieli z nim do czynienia, chcąc np. ukryć w wynikach wyszukiwania witrynę z nieprzychylną nam opinią. W tym tekście przedstawimy Ci wszystkie najważniejsze informacje i odpowiemy na pytania: czym jest depozycjonowanie? w jaki sposób jest wykonywane? Podpowiemy też, w jaki sposób się bronić przed takimi atakami i co o tym procederze mówi nam wyszukiwarka Google.

Artykuł odpowiada na pytania:

  • Czym jest depozycjonowanie w wyszukiwarce Google?
  • Na czym polega depozycjonowanie stron internetowych?
  • W jaki sposób uchronić się przed spadkiem pozycji w Google?

Czym jest depozycjonowanie?

Depozycjonowanie to proces mający na celu obniżenie pozycji witryny w wyszukiwarce Google. Jest on przeciwieństwem pozycjonowania. Istnieje wiele różnych sposobów oraz możliwości depozycjonowania strony. Jest ono nazywane też negatywnym SEO. Depozycjonowanie znane jest głównie w negatywnym świetle oraz w kontekście obniżania rankingu witryn konkurencyjnych marek, choć jest to jedynie część prawdy. Proces ten realizuje się tak samo, jak pozycjonowanie, a wdrażają go specjaliści z kategorii SEO, informatycy czy w skrajnych przypadkach hakerzy. Depozycjonowanie możemy również używać zarówno do dobrych, jak i złych celów.

Dlaczego i kiedy dokonuje się obniżenia pozycji strony w wynikach wyszukiwania?

Depozycjonowanie stron internetowych wykonuje się w kilku przypadkach i są one raczej rzadkimi sytuacjami. Pierwszą z nich jest chęć obniżenia rankingu własnej witryny. Może być to spowodowane chęcią lub potrzebą wypromowania innych serwisów na wyższe pozycje w rankingu Google. Działanie takie może wynikać np. z naszej strategii marketingowej. Jest ono wdrażane, gdy nie chcemy całkowicie usuwać witryny z sieci, a jedynie chcemy zamienić miejscami kilka naszych serwisów pod konkretnymi hasłami.

Drugim powodem, dla którego wykonuje się depozycjonowanie, jest chęć obrony przed atakiem na naszą osobę i dodawaniem niepochlebnych recenzji w internecie. Do czynienia z taką sytuacją mogą mieć marki rozpoznawalne, o których źle — niezasłużenie wypowiadać będą się np. influencerzy, blogerzy czy osoby znane. Jest to sposób obrony przed nieuczciwymi opiniami, czy zdaniami na nasz temat. Wykorzystuje się go, gdy w sieci na danej stronie pojawia się „hejt”, czy celowo dodawane są złe opinie o naszej marce, a która znajduje się na tyle wysoko, że ma wpływ na decyzje zakupowe klientów.

Trzecim powodem, dla którego wykonuje się depozycjonowanie, jest chęć wyeliminowania konkurencji. Jest to działanie jednoznacznie nieetyczne oraz karalne pod kątem nieuczciwej konkurencji czy wyrządzenia szkody. Hakerzy lub nieuczciwe firmy, które konkurują z jedną lub wieloma markami, mogą wdrażać depozycjonowanie stron internetowych, aby samodzielnie osiągnąć lepszą pozycję. Działanie takie paradoksalnie może być dla nich dużo bardziej opłacalne i niż inwestowanie w pozycjonowanie własnej strony internetowej.

Depozycjonowanie off-site

Pierwszym sposobem depozycjonowania off-site jest pozycjonowanie innych stron internetowych. Jest to legalne oraz skuteczne posunięcie. Aby nasz cel — inna witryna internetowa obniżyła swoją pozycję w rankingu wyszukiwarki, tworzy się i intensywnie pozycjonuje wiele stron internetowych pod takimi samymi hasłami. Ruch jest dzielony na wiele witryn, aż w końcu pozycjonowane strony internetowe wyprą z pierwszej dziesiątki nasz cel — np. stronę konkurencji. Jest to skuteczny sposób, który wymagać będzie dość sporych nakładów finansowych.

Drugim sposobem depozycjonowania off-site jest zgłoszenie danej strony do wyszukiwarki Google, jako tej łamiącej przepisy. Choć wydawać mogłoby się to na zbyt łatwe, w rzeczywistości w niektórych przypadkach rzeczywiście możemy w taki sposób obniżyć ranking innej strony internetowej. Skargi zgłaszane są z konkretnego powodu i są rozpatrywane przez pracowników Google indywidualnie. Sposób ten możemy wykorzystać, wysyłając bardzo dużą ilość skarg na witrynę, która ma obniżyć się w rankingu. Działanie to będzie skuteczne, jeśli rzeczywiście istnieje powód takiego działania. Im jest on większy i poważniejszy, tym większe szanse na obniżenie pozycji w wyszukiwarce Google dla danej witryny.

Skargi mogą dotyczyć np. przeładowania słowami kluczowymi witryny, praw autorskich, czy niskiej jakości treści i wyłudzania danych osobowych. Często trudno stworzyć witrynę w 100% zgodną ze wszystkimi zasadami Google, np. umieszczając reklamy w nieodpowiedni sposób. Jeśli witryna atakowana ma więc pewne uchybienia, duża ilość skarg może być skutecznym sposobem jej depozycjonowania.

Ciekawym działaniem depozycjonującym off-site (niewymagające dostępu do witryny) jest wykorzystanie botów do obniżenia statystyk serwisu. Boty te zadają do wyszukiwarki Google masowo pytania pod hasłami, pod którymi jest pozycjonowana dana witryna. Następnie wchodzą jedynie na strony konkurencyjne, pozostawiając witrynę X bez wejścia, która traci na tle innych serwisów. Boty takie mogą również wchodzić i od razu wychodzić z witryny X, a tym samym zwiększać jej współczynnik odrzuceń.

Trzeci sposób depozycjonowania off-site witryny to duplikowanie treści i tworzenie linków zwrotnych o niskiej jakości. Chcąc obniżyć ranking witryny internetowej, można skopiować z niej treści oraz umieszczać w wielu miejscach w sieci jako oryginalne. Teoretycznie algorytm „Panda” wykrywa, która treść była dodawana wcześniej, jeśli jednak publikacje oryginału oraz kopii nastąpią w tym samym czasie, istnieje możliwość oznaczenia danej strony, jako tej niepoprawnej.

Kary, jakie można otrzymać za tego typu praktyki, są bardzo srogie. Na podobnej zasadzie działa dodawanie linków zewnętrznych. Chcąc obniżyć ranking innej witryny, można w sieci umieszczać setki linków zwrotnych o niskiej jakości ze stron o niskim zaufaniu i reputacji. Nienaturalne linkowanie z niskiej jakości serwisów zostanie wykryte przez algorytm „Pingwin”, a sama strona zostanie ukarana.

Majestic

Zadbaj o odpowiedni profil linków wykorzystując np.narzędzie MajesticSEO (źródło: majesticseo.com)

Czwartym z najpopularniejszych sposobów depozycjonowania stron off-site jest obniżenie ich reputacji. Sposób ten wykorzystuje dodawane negatywnych opinii na różnego rodzaju serwisach np. Booking.com, czy w głównej mierze w wizytówce Google danej marki. Wpływać będzie to na ilość klientów, ilość ruchu organicznego oraz poniekąd na samą ocenę od Google.

Depozycjonowanie on-site

Pierwszym sposobem na depozycjonowanie witryny internetowej on-site jest pogorszenie jej optymalizacji pod SEO. Jest to skuteczny sposób, który może być wykorzystywany przez właścicieli witryn. Stronę taką „uszkadza się” celowo w różnych jej punktach, takich jak ilość słów kluczowych, jakość contentu czy optymalizacja pod urządzenia mobilne. Ranking w Google można obniżyć wykonując czynności odwrotne do pozycjonowania, np. pozostawiając ją bez jakiejkolwiek ingerencji — niejako porzucając serwis.

Drugim sposobem na depozycjonowanie strony internetowej on-site jest fałszywe pozycjonowanie. Jest ono oferowane przez osoby z nieuczciwymi zamiarami. Propozycja pozycjonowania wychodzi ze strony zewnętrznej np. jako oferta czy propozycja, która jest niezwykle korzystna cenowo. Osoby o złych zamiarach mogą po uzyskaniu dostępu do naszej witryny początkowo ją nawet pozycjonować i zwiększać jej pozycję w rankingu wyszukiwarki Google. Mogą jednak po czasie działać na naszą szkodę lub umieścić na witrynie skrypt, który osłabi jej optymalizację pod SEO. Strona po pewnym czasie (nawet po zakończeniu współpracy) będzie w dalszym ciągu traciła swoją pozycję w rankingu wyszukiwarki.

Trzecim sposobem depozycjonowania witryn on-site jest już otwarty atak hakerski. Ataki mogą mieć postać włamań na konto systemu zarządzania treścią, kasowania baz danych, czy charakter DDoS blokujący cały transfer witryny, wpływając na jej niedostępność.

Jak uchronić się przed depozycjonowaniem?

Jeśli obawiamy się o ataki na naszą witrynę, istnieje wiele sposobów na ochronę serwisu przed depozycjonowaniem. Pierwszym nich jest dokładne monitorowanie każdego spadku witryny oraz poznanie przyczyn jej spadków, dzięki temu będziemy mieli pewność, że zmiany w pozycjach nie są spowodowane regularnym działaniem np. konkurencji. Warto również monitorować witrynę pod kątem unikalności treści. Dodawane teksty możemy weryfikować w serwisach wyszukujące duplikaty (np. copyscape.com). Skutecznym sposobem jest też regularne zlecanie audytu linków zwrotnych i tym samym sprawdzenie, czy nie są one dodawane celowo ze spamowych źródeł przez konkurencję.

Ahrefs

Przeanalizuj profil linków np. narzędziem Ahrefs (źródło: ahrefs.com)

Jednym z najlepszych sposobów na zapobieganie depozycjonowaniu jest zbudowanie jakościowej i silnej witryny. W ten sposób utrudnimy atak na naszą stronę. Taką witrynę jest dużo trudniej zgłosić lub zdepozycjonować, a jej obrona jest dużo łatwiejsza. Pamiętaj o tym, aby odpowiednio zabezpieczyć swoją stronę. Sposobami na to jest instalacja certyfikatu SSL na serwerze, używanie trudnych haseł do logowania, czy aktualizacja systemu CMS i zainstalowanych w nim wtyczek.

Co o depozycjonowaniu mówi Google?

Bardzo ciekawą kwestią wartą poruszenia jest stanowisko Google o depozycjonowaniu. Do 2003 roku oficjalne stanowisko Google mówiło, iż nie istnieją żadne możliwości na obniżenie rankingu witryny innej strony internetowej. Od 2003 roku gigant zmienił jednak retorykę i utrzymuje, że nie istnieją prawie żadne możliwości na zdepozycjonowanie innych stron internetowych, zmieniając zapis w swoim przewodniku. Google twierdzi też, że zdepozycjonowanie strony internetowej jest zjawiskiem marginalnym — co jest prawdą. Wyrządzenie szkody innym stronom internetowym jest jednak możliwe i całkiem prawdopodobne. Według specjalistów SEO algorytmy Google skutecznie „bronią” jedynie strony o najwyższej jakości, gorzej sytuacja wygląda w przypadku źle zoptymalizowanych serwisów o średniej jakości profilu linków zwrotnych.

 

Poszukujesz agencji SEO w celu wypozycjonowania swojego serwisu? Skontaktujmy się!

Podziel się treścią:
Kategoria:

Wpisy, które mogą Cię również zainteresować: