Co zrobić, aby internauta pozostał dłużej na naszej stronie?

Co zrobić, aby internauta pozostał dłużej na naszej stronie?

Statystyki pokazujące, jak wiele czasu spędza przeciętny internauta na naszej stronie internetowej, dają nam bardzo istotne sygnały na temat jej jakości oraz poziomu treści. Naturalnie, w naszym interesie powinno być to, aby użytkownik spędzał u nas jak najwięcej czasu. Jest to dowód na to, że uważa on naszą stronę za faktycznie dobrą i znalazł na niej wiele interesujących dla siebie rzeczy. Dłuższy czas spędzony na naszej stronie to również większa szansa na przedstawienie użytkownikowi konkretnych treści, zatem zawsze przekłada się to na większy zysk dla właściciela strony. Jak więc sprawić, aby nasza strona internetowa zatrzymywała użytkowników jak najdłużej?

Artykuł odpowiada na pytania:

  • Jak zmniejszyć współczynnik odrzuceń na swojej stronie internetowej?
  • Jak wydłużyć czas przebywania użytkowników na stronie internetowej?
  • Jakie czynniki decydują o tym, ile użytkownik przebywa na stronie internetowej?

Ciężko jest wskazać jedną, uniwersalną metodę, która pozwoliłaby w każdym przypadku zatrzymywać użytkownika na stronie na znacznie dłużej. Istnieje jednak kilka dość uniwersalnych kwestii, które niemalże zawsze mają wpływ na to, na jak długo zatrzymuje się u nas internauta. Warto o nie zadbać, tym bardziej że same w sobie mogą one również znacznie podnieść ogólną jakość naszej witryny.

Płynność działania witryny

Długo wczytujące się strony kojarzą nam się powszechnie z dawnymi czasami, w których mało kto posiadał internet o większej prędkości. Dziś jednak jest to symbol braku profesjonalizmu albo ze strony dostawcy internetu, albo właściciela witryny. Warto wiedzieć, że można poprawić mnóstwo elementów, które zapewnią stronie znacznie szybsze działanie. Warto skorzystać z dostępnych narzędzi do mierzenia prędkości działania strony – są one bardzo przydatne, a jednocześnie proste w użyciu. Często problemem jest zły hosting. Jeśli to on jest winowajcą, to o wiele lepiej jest zainwestować w nieco lepsze usługi. Rzeczywiście dobry hosting nie kosztuje dziś wiele, a jednocześnie taki wydatek zawsze się opłaca.

Linkowanie wewnętrzne

Myśląc o linkach zwykle mamy na myśli jedynie zewnętrzne źródła, które prowadzą do naszej strony. Warto jednak pamiętać także o linkowaniu wewnętrznym, czyli o linkach, które odsyłają do innych podstron naszej witryny. Jeśli zamieszczamy jakikolwiek artykuł, to dobrze jest powoływać się na swoje wcześniejsze treści. Odpowiednie linkowanie odsyłające zainteresowanego użytkownika do dawniejszych publikacji pozwala na zatrzymanie go na stronie na znacznie dłużej. Internauta odkrywa w ten sposób kolejne działy i elementy tego, co zamieściliśmy na witrynie.

Podobnym sposobem na odsyłanie użytkownika w inne działy naszej strony jest sugerowanie mu innych artykułów. Pod każdym wpisem można zamieszczać podpowiedzi typu „przeczytaj także…”, w których wypisane są artykuły o podobnej tematyce, które również mogą zainteresować daną osobę. Funkcję automatycznego podawania podobnych artykułów – na przykład kierując się tagami – posiada WordPress. Zresztą, stworzenie własnego, dedykowanego skryptu nie powinno tu być niczym trudnym.

Atrakcyjny wygląd strony

Każdy wie o tym, że dobra oprawa graficzna strony jest niezbędna do popularności w internecie. Co ciekawe, wpływa ona również na to, jak długo czasu użytkownik spędza na takiej witrynie. Strona, która dobrze wygląda, zwyczajnie bardziej przyciąga uwagę. Wzbogacenie treści wysokiej jakości grafiką zawsze sprawia, że chce się pozostać na takiej stronie o wiele dłużej i bardziej zgłębić w jej zawartość.

Prosta i intuicyjna obsługa

Niewiele rzeczy irytuje użytkownika strony jak fakt, że do znalezienia prostej informacji musi na niej wykonywać mnóstwo czynności czy szukać przycisku do wyszukiwania treści. Z tego powodu niezwykle istotne jest zaprojektowanie strony w taki sposób, aby nawigowanie po niej nigdy nie sprawiało żadnych problemów. Samo rozmieszczenie wszystkich najważniejszych przycisków i odsyłaczy jest niezwykle istotne. Każdy dobry grafik powinien wiedzieć, w jaki sposób należy to zrobić, aby zapewnić użytkownikowi maksymalną wygodę. Oprócz rozmieszczenia takich przycisków niemniej istotne jest ich wyróżnienie na tle reszty strony, aby były dobrze widoczne. Z drugiej strony, nie można przesadzać z ich ilością, bowiem powoduje to jedynie ogromny bałagan.

Wyszukiwarka treści na stronie

Przed chwilą była mowa o różnych dodatkowych narzędziach, które znacznie zwiększają wygodę użytkowników strony. Wyszukiwarka jest jednym z kluczowych narzędzi tego typu. Nie może jej zabraknąć nawet na niewielkiej stronie. Jeśli na witrynie zamieszczono wiele różnych artykułów, to wyszukiwarka jest absolutnie niezbędna. Jedynie dzięki niej użytkownik może poszukiwać interesujące go treści i swobodnie zgłębiać się we wszystkie materiały dostępne na stronie. Warto postarać się o to, aby wyszukiwarka była odpowiednio rozbudowana. Opcja wyszukiwania zaawansowanego jest tu niesamowicie przydatna. Pozwala użytkownikowi jeszcze dokładniej wyszukiwać rzeczy, którymi jest akurat zainteresowany.

Interakcja z użytkownikiem

Współczesna strona internetowa wcale nie musi być wyłącznie statyczną kartką, z której czyta się treści. Przy odpowiednim jej rozbudowaniu może również stanowić mechanizm, który znacznie zaangażuje użytkownika i zachęci go do konkretnych działań. Różnego rodzaju formularze czy ankiety są przykładem takich narzędzi. Bardzo istotne jest prezentowanie ich w odpowiednim świetle, przy zastosowaniu tak zwanego języka korzyści.

Język korzyści to nic innego, jak zwracanie uwagi użytkownika na to, co może zyskać dzięki konkretnemu działaniu. Wbrew pozorom, nie chodzi jedynie o wielkie nagrody i zyski. Zwykły komunikat w stylu „przejdź na następną stronę i sprawdź ofertę” jest już językiem korzyści. Chodzi o to, aby użytkownik wiedział, że dzięki konkretnemu działaniu może coś otrzymać.

Zatrzymaj użytkownika na dłużej

O tym, czy internauta spędzi na danej stronie odpowiednio wiele czasu, decyduje zatem bardzo wiele czynników. Na samym początku trzeba zadbać naturalnie o te najważniejsze z nich. Podstawa to treść o wysokiej jakości merytorycznej, która jest w stanie przyciągnąć na dłużej każdego zainteresowanego danym tematem. Jeśli strona jest bogatym zbiorem rzeczy faktycznie interesujących i wartościowych, to z pewnością każdy zostanie na niej długo. Chęć dokładnego zapoznania się z zawartością strony jest najlepszym czynnikiem przyciągającym użytkowników.

Nie można jednak zapominać o różnych kwestiach technicznych, które także odgrywają tu istotną rolę. Strona musi być funkcjonalna i posiadać wszystkie dodatki, które także zachęcają użytkownika do pozostania na niej. Narzędzia takie jak zwykła wyszukiwarka mogą znacznie wydłużać czas pozostania na stronie.

Ponadto witryna musi być funkcjonalna, przejrzysta i sprawnie działająca. Jeśli użytkownik będzie musiał czekać choćby kilka sekund za długo na załadowanie się konkretnej podstrony, to może to zniechęcić go do pozostania na niej. To samo dotyczy funkcjonalności. Jeśli po wejściu na stronę nie możemy znaleźć szybko konkretnych rzeczy i odnośników, to również momentalnie się zniechęcamy. Nie warto oczywiście szukać sposobów na zatrzymywanie u siebie użytkowników na siłę. Wszystko powinno być naturalne i wyłącznie z ich woli. Właśnie dlatego podstawą jest po prostu stworzenie ciekawej i funkcjonalnej strony. W takim miejscu każdy internauta będzie chciał pozostać jak najdłużej.

 

Poszukujesz agencji SEO w celu wypozycjonowania swojego serwisu? Skontaktujmy się!

Podziel się treścią:
Kategoria:

Wpisy, które mogą Cię również zainteresować: