Checklista SEO – zweryfikuj swój serwis pod kątem optymalizacji pod SEO

Checklista SEO – zweryfikuj swój serwis pod kątem optymalizacji pod SEO

Checklista SEO - zweryfikuj swój serwis pod kątem optymalizacji pod SEO

Dziś samo stworzenie strony internetowej nie wpływa na wzrost zasięgu Twojej firmy czy marki. Wzrost konkurencji sprawił, że nieodłącznym punktem w promocji Twojej działalności w Internecie staje się pozycjonowanie witryny. Chcesz samodzielnie zawalczyć o wysokie pozycje w Google? W takim razie zacznij od optymalizacji strony internetowej. Nasza checklista SEO poprowadzi Cię po kluczowych punktach, które mają wpływ na to, na jakich pozycjach w Google będzie wyświetlała się Twoja strona internetowa.

Artykuł odpowiada na pytania:

  • W jaki sposób poprawić treść pod pozycjonowanie?
  • Jak poprawić stronę internetową pod pozycjonowanie?
  • Czym jest optymalizacja SEO i na czym polega?

Checklista SEO – zweryfikuj swój serwis pod kątem optymalizacji pod SEO

Dziś samo stworzenie strony internetowej nie wpływa na wzrost zasięgu Twojej firmy czy marki. Wzrost konkurencji sprawił, że nieodłącznym punktem w promocji Twojej działalności w internecie staje się pozycjonowanie witryny. Chcesz samodzielnie zawalczyć o wysokie pozycje w Google? W takim razie zacznij od optymalizacji strony internetowej. Nasza checklista SEO poprowadzi Cię po kluczowych punktach, które mają wpływ na to, na jakich pozycjach w Google będzie wyświetlała się Twoja strona internetowa.

Optymalizacja SEO – co to jest?

Optymalizacja SEO polega na dostosowaniu strony internetowej pod algorytm wyszukiwarek. Podjęte działania sprawiają, że witryna staje się widoczna na wybrane wcześniej słowa kluczowe w organicznych wynikach wyszukiwania.

Gdy zainwestujesz w optymalizację pod kątem SEO, zyskasz liczne korzyści, m.in.:

  • wzrost konwersji;
  • wzrost ruchu na stronie;
  • budowanie pozycji eksperta;
  • szybsze efekty podczas pozycjonowania;
  • skuteczne docieranie do grupy docelowej;
  • zwiększenie rozpoznawalności marki;
  • możliwość zostania liderem w swojej branży.

Optymalizację SEO można podzielić na 2 główne etapy – optymalizację techniczną oraz związaną z treścią na stronie. Dopiero gdy dopilnujesz każdego aspektu, zyskasz świetną pozycję startową, która pomoże Ci podczas wyścigu o najwyższe lokaty w najpopularniejszej obecnie wyszukiwarce internetowej, czyli w Google.

Optymalizacja techniczna strony internetowej

Krok I – Google Search Console i Google Analytics

Na początku połącz swoją stronę internetową z Google Search Console oraz z Google Analytics. Google Search Console pomoże Ci w szybszym zindeksowaniu strony www przez roboty Google, a także w kontrolowaniu, czy strona jest zgodna z wymaganiami Google. W razie jakichś nieprawidłowości otrzymasz informację, co należy zmienić. W GSC możesz też dodać mapę witryny. Konfigurację rozpoczniesz pod tym adresem. Z kolei integracja z Google Analytics sprawi, że zyskasz możliwość uzyskania informacji o tym, kto odwiedza Twoją stronę. W celu połączenia strony z Google Analytics przejdź tutaj.

Google Search Console

Podczas wykonywania audytu zwróć uwagę na błędy w GSC (źródło: Google Search Console)

Krok II – adres URL
Zadbaj o to, aby adres URL każdej podstrony był prosty, krótki i najlepiej zawierał słowa kluczowe.

Unikaj adresów tego typu:

nazwa-domeny.pl/hg254sdsghavd

zamiast tego zdecyduj się np. na taki adres:

nazwa-domeny.pl/uslugi/tworzenie-stron-internetowych

Krok III – plik robots.txt
Plik robots.txt można znaleźć w głównym pliku Twojej strony. Jego zadaniem jest wskazywanie robotom Google, które podstrony należy indeksować, a które nie. Najczęściej pozwala wykluczyć np. strony sortowania, podstrony, które mają powielone treści, czy wyniki filtrowania. Przy czym musisz wiedzieć, że Google nie ma obowiązku sugerować się tym, co zawarłeś w pliku robots.txt.

Przy pomocy tego pliku możesz również sprawić, że cała strona www nie będzie indeksowana przez wyszukiwarkę, więc zachowaj szczególną ostrość, jeśli nie nie jest to Twoim celem.

Tester pliku robots.txt

Tester pliku robots.txt

Krok IV – dopasowanie strony do urządzeń mobilnych
Dziś responsywność stron internetowych to już nie tylko zaleta, ale konieczność. Google wymaga od witryn tego, aby były czytelne i w pełni funkcjonalne nie tylko na komputerach i laptopach, ale też na tabletach oraz smartfonach. Jeśli zignorujesz te wytyczne, Twoja strona będzie mniej widoczna w Google.

Warto wykonać test responsywności swojej strony internetowej – możesz to zrobić pod tym adresem.

Test optymalizacji mobilnej w Google

Test optymalizacji mobilnej w Google

Krok V – certyfikat SSL
Od 2014 roku istotny wpływ na pozycję witryny w Google ma aktualny certyfikat SSL. Dzięki temu potwierdzasz, że dane, które przechowujesz w obrębie swojej strony www, są chronione. Jakikolwiek błąd z tym związany sprawia, że przy adresie URL witryny pojawi się symbole, że witryna może być niebezpieczna, a do tego wiele przeglądarek nie wyświetli jej zawartości. Po zainstalowaniu certyfikatu SSL adres strony zmieni się z HTTP na HTTPS. Dlatego też należy później sprawdzić, czy wszystkie grafiki, podstrony i odnośniki wewnętrzne mają poprawny adres z HTTPS.

Krok VI – linkowanie wewnętrzne
Kolejnym krokiem zaliczanym do optymalizacji technicznej strony internetowej, jest linkowanie. Zadbaj o to, aby użytkownik odwiedzający witrynę, spędził w jej obrębie, jak najwięcej czasu. W tym celu wykorzystaj linkowanie wewnętrzne w postaci – przyklejonego menu, nawigacji okruszkowej, listy polecanych lub podobnych artykułów blogowych czy po prostu podlinkuj słowa kluczowe, aby prowadziły do innych podstron. Koniecznie sprawdź też, czy na stronie występują błędy „404”, które powstają, gdy usuniesz podstronę lub link przestanie działać. Ważne jest wyeliminowanie takich błędów, jednak w razie potrzeby warto też stworzyć specjalny szablon strony „404”.

Krok VII – szybkość działania strony
Nasza checklista SEO musi zawierać też informacje o bardzo istotnym aspekcie związanym z optymalizacją techniczną, czyli o szybkości działania witryny. W końcu wpływa ona na komfort użytkowników, wchodzących na stronę oraz na miejsce w wyszukiwarce Google. Skorzystaj z darmowego narzędzia od Google – PageSpeed Insights, aby sprawdzić, jak szybko ładuje się Twoja strona. Najlepiej, aby czas ładowania nie był dłuższy niż 1-2 sekundy i wszystkie okręgi miały kolor zielony. Po wykonanym testu uzyskasz informacje o tym, jakie poprawki należy wdrożyć, aby polepszyć swój wynik.

Skutecznymi trikami na poprawienie czasu ładowania się strony www jest:

  • zmiana rozmiaru i kompresja zdjęć;
  • skrócenie kodu HTML;
  • przeniesienie stylów CSS oraz skryptów do osobnych plików;
  • zastosowanie lazy loading;
  • minifikacja plików CSS, HTML oraz JavaScript itd.

Core Web Vitals

Podstrony ze wskaźnikiem ładowania poniżej 2,5 sekundy są oznaczone jako prawidłowe (źródło: Google PageSpeed Insights)

Krok VIII – dane strukturalne
Chcesz się wyróżnić w wynikach wyszukiwania? W takim razie koniecznie musisz zdecydować się na dodanie danych strukturalnych do produktów, opinii, danych kontaktowych, FAQ itd. Zapewne nie raz widziałeś, że niektóre strony na liście wyszukiwania posiadają gwiazdki, numer telefonu, a nawet filmiki, logo czy FAQ. To właśnie zasługa danych strukturalnych, które przy okazji sprawiły, że witryna stała się bardziej widoczna w Google.

Strona schema.org jest prawdziwą kopalnią informacji na ten temat, więc tam znajdziesz więcej informacji. Aby sprawdzić, czy dane strukturalne zostały poprawnie wdrożone, przejdź do narzędzia od Google – https://search.google.com/structured-data/testing-tool/u/0/.

Krok IX – optymalizacja zdjęć i grafik
Zoptymalizowane zdjęcia wpływają na czas ładowania się strony, na pozycję w wyszukiwarce Google, ale przy okazji też w pozycję w Google Grafika.

Najważniejsze podczas optymalizacji plików graficznych jest:

  • dodanie słów kluczowych do nazwy pliku, title oraz do opisu alternatywnego ALT;
  • dodanie podpisu pod zdjęciem;
  • zmiana rozmiaru zdjęć;
  • kompresja wagi grafik – zdjęcia nie powinny mieć więcej niż 200-300 kilobajtów;
  • ustawienie DPI – optymalna wartość wynosi 72 DPI;
  • zmiana formatu zdjęć na JPEG 2000, WebP.

Krok X – tagi noindex i nofollow
Gdy nie chcesz, aby jakaś podstrona była indeksowana przez roboty Google, należy zastosować tag noindex.

Musi znaleźć się on w i wyglądać w taki sposób:

<meta name="robots" content="noindex,nofollow"/>

Ważny jest też atrybut nofollow, który należy zastosować przy linkach zewnętrznych, aby nie osłabiać swojej witryny. Dzięki temu roboty Google nie będą podążały za linkiem na obcą stronę.

Krok XI – stwórz mapę witryny
Nie zapomnij też o tym, aby po dodaniu wszystkich podstron stworzyć mapę witryny i przesłać ją do Google Search Console.

Czym jest mapa witryny? To nic innego jak spis wszystkich podstron, wchodzących w skład Twojej witryny. Obecnie uznaje się, że dzięki przesłaniu mapy serwisu można znacznie przyspieszyć proces indeksacji w Google.

Optymalizacja treści pod kątem SEO

Krok I – analiza słów kluczowych
Checklista SEO byłaby niepełna bez zwrócenia uwagi na optymalizację treści. Tutaj najważniejszym etapem jest wybranie słów kluczowych.

Podczas szukania fraz kluczowych warto wykorzystać poniższe metody:

  • darmowe narzędzie od Google, czyli Planer Słów Kluczowych;
  • płatne narzędzia, np. Semstorm;
  • rozszerzenie do wyszukiwarki Google Chrome, np. Keyword Surfer;
  • przeanalizowanie słów kluczowych wykorzystywanych przez konkurencję;
  • sprawdzenie sugestii w trakcie wpisywania słowa kluczowego oraz podobnych wyszukiwań na końcu listy wyszukiwania.

Koniecznie wybierz słowa kluczowe na każdą podstronę, które zapewnią sporo wyświetleń, ale nie będą wiązały się ze zbyt dużą konkurencyjnością. W ten sposób szybciej osiągniesz oczekiwane rezultaty.

Semstorm

Baza słów kluczowych – Semstorm

Krok II – meta tagi
Po wybraniu słów kluczowych dodaj je do meta tagów, takich jak meta title oraz meta description. Dziś optymalizacja treści na stronie internetowej powinna być naturalna i dostosowana nie tylko pod roboty Google, ale również do użytkowników.
Meta tagi wyświetlają się na liście wyszukiwania, gdy internauta wpisze frazę kluczową. Ważne jest zadbanie o długość tych tekstów, dlatego meta title ma mieć max. 70 znaków ze spacjami, a meta description nie więcej niż 155 znaków ze spacjami.

Krok III – nagłówki H1-H6
Każda podstrona powinna mieć jeden nagłówek H1, a nagłówki niższego rzędu H2-H6 mogą mieć dowolną liczbę. Stosując strukturę nagłówków, tekst staje się czytelniejszy dla użytkowników, a przy okazji roboty Google mogą go łatwiej czytać. W nagłówkach postaraj się zawrzeć słowa kluczowe, również w odmienionych formach.

Krok IV – dodanie treści na stronę
Google docenia strony, które często są aktualizowane poprzez dodawanie wartościowych treści. Standardowo na podstronie powinno znaleźć się min. 300 wyrazów unikatowej treści. Długość tekstów najlepiej, aby zależała od konkurencyjności słów kluczowych, którymi chcesz je zoptymalizować.

Optymalizacja strony internetowej dotyczy treści oraz aspektów technicznych. Dopiero gdy zadbasz o znalezienie wartościowych słów kluczowych, dodasz teksty, poprawisz czas ładowania się strony, dodasz dane strukturalne i zadbasz o wiele innych elementów, zyskasz pewność, że Twoja strona została odpowiednio przygotowana do pozycjonowania.

 

Poszukujesz agencji SEO w celu wypozycjonowania swojego serwisu? Skontaktujmy się!

Podziel się treścią:
Kategoria:

Wpisy, które mogą Cię również zainteresować: