Wielkie wyprzedaże już coraz bliżej. Black Friday w 2022 roku może przynieść ogromny wzrost ruchu i zamówień w Twoim sklepie internetowym. Co roku klienci poszukują kuszących zniżek i wszystko wskazuje na to, że w tym roku wcale nie będzie inaczej, dlatego sprawdź jak przygotować sklep internetowy na Black Friday i Cyber Monday. Przekonaj się, jakie kroki warto podjąć, aby dotrzeć do nowych klientów, zwiększyć sprzedaż i utrzymać relacje z klientami na dłużej.
Artykuł odpowiada na pytania:
- Kiedy jest Black Friday i Cyber Monday w 2022 roku?
- Jak przygotować sklep internetowy na święto promocji Black Friday 2022?
- W jaki sposób promować sklep internetowy podczas Black Friday 2022?
Spis treści:
Co to jest Black Friday?
Black Friday to zwyczaj, który przybył z Ameryki, gdzie jest obchodzony od początku XXI w. Zazwyczaj przypada na ostatni piątek listopada – dzień po Święcie Dziękczynienia. Symbolicznie ma oznaczać rozpoczęcie okresu przedświątecznych zakupów. W Polsce Black Friday to zaledwie kilkuletnia tradycja, ale właściwie od razu zyskała popularność wśród sprzedawców i klientów.
Jeśli chcesz wiedzieć, co to jest Black Friday, to zwróć uwagę na to, że to dobry moment na pozbycie się towarów, zalegających na magazynie. Właśnie tego dnia sprzedawcy dodają je do sklepu online w atrakcyjnych cenach.
Co to jest Cyber Monday?
Czy wiesz, co to jest Cyber Monday? Tłumacząc na język polski, oznacza to Cyfrowy Poniedziałek. Podobnie jak Black Friday to święto zakupowe, które wywodzi się ze Stanów Zjednoczonych i przypada w pierwszy poniedziałek po Święcie Dziękczynienia. Po raz pierwszy termin Cyber Monday został użyty w 2005 roku, a w Polsce jest znany od 2016 roku.
Cyber Monday jest dedykowany sklepom internetowym, choć coraz częściej do tej akcji włączają się też stacjonarne sklepy. Dlatego pomału zaczyna się zacierać granica między Cyfrowym Poniedziałkiem a Black Friday.
Zazwyczaj największe promocje obejmują elektronikę, odzież, obuwie, sprzęt RTV i AGD, gry komputerowe, a także książki, kosmetyki oraz akcesoria.
Atutem Cyber Monday ma być możliwość szybkiego i wygodnego zrobienia zakupów w domowym zaciszu – bez konieczności stania w uciążliwych kolejkach. Oprócz standardowych obniżek sprzedawcy bardzo często oferują też darmową dostawę.
Kiedy jest Black Friday i Cyber Monday w 2022 roku?
Black Friday w 2022 roku wypada 25 listopada. Jednak promocje nie obejmują tylko piątku, bo większość sklepów przedłuża okres rabatów do niedzieli, tworząc Black Weekend. W 2022 roku Cyber Monday wypada 28 listopada.
Jak przygotować sklep internetowy na Black Friday 2022?
Najczęściej zniżek na Black Friday poszukują osoby poniżej 34. roku życia. Dlatego też, gdy oferujesz produkty właśnie dla tej grupy docelowej, to koniecznie zdecyduj się wziąć udział w corocznej akcji Black Week czy Black Friday.
Wszystko wskazuje na to, że promocje w tym roku będą służyły do robienia zakupów świątecznych, aby odrobinę na nich zaoszczędzić. Zatem już teraz sprawdź, jak przygotować sklep internetowy w 2022 roku na święto promocji.
Wybierz produkty, które mają wziąć udział w Black Friday
Pierwszym zadaniem, jakie na Ciebie czeka, będzie wyselekcjonowanie produktów, które wezmą udział w akcji promocyjnej. Nie musisz przeceniać całej oferty.
Najlepiej wybierz produkty, które:
- zalegają długo w magazynie;
- są kosztowne w magazynowaniu;
- wiążą się z przemijającą modą lub sezonowością;
- trudno znaleźć je w promocji w innych sklepach;
- nie cechują się zbyt dużą konkurencyjnością.
W trakcie Black Week klienci są w stanie wydać więcej i to u sprzedawców, u których nigdy wcześniej nic nie kupowali. To okazja dla nowych i mniej znanych sklepów, aby przygotowali ofertę zniżek i strategię marketingową, która przekona ich do dokonania zakupów.
Stwórz strategię marketingową na Black Weekend
Bardzo ważne staje się poinformowanie klientów o tym, że planujesz wziąć udział w akcji Black Friday. Zacznij od stworzenia banerów informujących o wysokości zniżek i o czasie, kiedy dokładnie klienci mają oczekiwać największych promocji. Dodaj baner do sklepu internetowego, a także do serwisów społecznościowych.
Nie wiesz, jak sprawić, aby Twoja oferta na Black Friday stała się widoczna i przyciągała klientów? Oto kilka naszych porad:
- Uruchom płatną kampanię Google Ads;
- Jeśli stworzyłeś lub stworzyłaś newsletter, to nie zapomnij o poinformowaniu swojej listy mailingowej o tym, kiedy w Twoim sklepie internetowym szykuje się akcja promocyjna. Typowo w Black Friday możesz przesłać do klientów przypomnienie o promocji lub od razu kod rabatowy;
- Przeanalizuj kampanię reklamowe SMS, jeśli masz już sporą grupę stałych klientów, którzy wyrazili zgodę na wykorzystywanie ich numeru telefonu do akcji marketingowych;
- Wybierz social media, gdzie gromadzi się największa liczba osób, wchodzących w skład grupy docelowej. Zastanów się, czy lepiej postawić na Facebook Ads, Instagram Ads, a może TikTok Ads;
- Poinformuj o promocjach w serwisach z kodami promocyjnymi. Dzięki temu użytkownicy, którzy poszukują zniżek, szybciej dotrą do Twojej oferty;
- Jeśli zaplanujesz Black Friday z wyprzedzeniem, to możesz postawić też na pozycjonowanie z takimi frazami kluczowymi jak Black Friday, Black Week, Black Weekend czy Cyber Monday. Jednak pamiętaj, że działania SEO potrzebują kilku miesięcy, abyś mógł przebić się do TOP5 wyników wyszukiwań.
Zaoferuj przyciągające uwagę zniżki
Na całym świecie popularne stało się tworzenie Black Weekend, Black Week, a czasem nawet Black Month. Niezależnie od tego, jaką strategię przyjmiesz, najważniejsze staje się to, aby właśnie w trakcie Black Friday obniżki cenowe były największe. Zdecyduj, jak duże zniżki chcesz zaoferować. Pamiętaj, że klienci tego dnia oczekują więcej niż kod promocyjny w wysokości 5%. Największą popularnością cieszą się promocje rzędu 50-70%. Poświęć czas na obliczenia, aby Black Friday na pewno zapewnił Ci zysk.
Innym pomysłem może być zaoferowanie kodu na darmową dostawę lub połączenie obu tych zniżek, co jeszcze bardziej zachęci klientów, aby wybrać akurat Twoją ofertę. Pamiętaj jednak, że w Polsce każdego roku obchodzimy Dzień Darmowej Dostawy. W 2022 roku przypada on 5 grudnia i wtedy również warto dołączyć się do akcji promocyjnej.
Możesz zaoferować też promocję typu „kup dwa produkty, a trzeci dostaniesz w gratisie”. Taka okazja pobudza wyobraźnię i zachęca do zostawienia w sklepie większej kwoty pieniędzy na raz.
Popularnym rozwiązaniem jest włączenie promocji od północy w Black Friday i sukcesywnie zmniejszanie jej co godzinę lub też pozwolenie na strategię, kto szybszy, ten zyskuje. Taka metoda obciąży w jednym momencie serwer, ale sprawi, że klienci będą kupowali pod wpływem impulsu i to częściej nie jeden, a nawet kilka produktów naraz.
Zoptymalizuj stronę internetową
Klienci nie lubią czekać – tym bardziej podczas Black Friday. Dlatego witryna musi się włączać w maksymalnie 3 sekundy, inaczej klient wyłączy stronę i skorzysta z konkurencyjnej oferty. Jeśli chcesz dobrze przygotować swój sklep do Black Friday, to skorzystaj z PageSpeed Insights, aby przeprowadzić test szybkości witryny. Otrzymasz wtedy raport ze wskazówkami, dotyczącymi dalszej optymalizacji sklepu.
Pamiętaj, że użytkownicy coraz chętniej robią zakupy z pomocą urządzeń mobilnych – w Polsce to aż 65% Internautów. Dlatego zadbaj o responsywność sklepu oraz o dostosowanie witryny do ekranów o mniejszej rozdzielczości. Niezbędne są też wyraźne przyciski, czytelne fonty oraz intuicyjna obsługa. Obowiązkowa jest także bezpieczna płatność.
Podczas optymalizacji witryny na Black Friday niezbędnym elementem są opisy produktów. Wykorzystaj język korzyści i dokładnie opisz cechy oferowanych towarów, aby zmniejszyć liczbę zwrotów. Pokaż, czym wyróżnia się dany asortyment np. przy pomocy krótkich filmików lub zdjęć. W opisach dodaj słowa kluczowe, a do tego zadbaj o prosty i zrozumiały język. Dodaj frazy kluczowe też do meta tagów, adresów URL, opisów alternatywnych zdjęć i tagów.
Przygotuj się na wzrost ruchu i zamówień
Zadbaj też o stan techniczny swojego sklepu internetowego. Przede wszystkim dostosuj przepustowość serwera do potencjalnej liczby użytkowników, którzy mogą odwiedzić Twoją stronę. Czasami niezbędne jest zwiększenie mocy, bo przeciążony serwer uniemożliwi zakupy w Twoim sklepie.
Podczas Black Week zadbaj nie tylko o przygotowanie strony na większą liczbę wyświetleń. Zwróć również uwagę na stan magazynowy. W końcu większe zainteresowanie produktami wymaga odpowiedniego zatowarowania sklepu. Sprawdź, czy masz dostateczną liczbę towarów, które mają być objęte największą zniżką.
Klienci z pewnością nie będą chcieli długo czekać na zamówienie – maksymalny czas to 2 dni. Jeśli z powodu dużej liczby zamówień klienci otrzymają zakupy dopiero za tydzień lub dwa, to po prostu mogą się rozmyślić. Dlatego zatrudnij pracowników sezonowych bądź skorzystaj z pomocy rodziny, aby poradzić sobie z obsługą klientów oraz z szybszą wysyłką produktów.
Utrzymaj klienta po Black Friday
Część klientów podczas Black Friday po raz pierwszy zrobi zakupy w Twoim sklepie. Dlatego musisz postarać się o to, żeby zatrzymać ich także po Black Weekend. W tym celu powinieneś postarać się o zbudowanie trwalszych relacji z klientami, czym zachęcisz ich do ponownych zakupów.
Bardzo duże znaczenie ma obsługa posprzedażowa, która obejmuje m.in.:
- podziękowanie za zakupy – prześlij klientom e-mail ze szczegółami transakcji, aby wiedzieli, że płatność zakończyła się sukcesem, dobrą praktyką jest też dodanie podziękowań za zaufanie i dokonanie zakupu;
- rabat na kolejne zakupy – klienci lubią czuć się nagradzani, dlatego po zakupie warto im zaoferować dodatkowy bonus, kod rabatowy na kolejne zakupy, darmowy e-book, dostęp do aplikacji mobilnej lub zamkniętej grupy w social mediach;
- darmowy zwrot – konsumenci czują się pewniej i bezpieczniej, gdy sklepy oferują darmowy zwrot, to sprawia, że dużo chętniej korzystają z oferty sklepu;
- informuj o nowych promocjach i produktach – już po Black Weekend wyślij e-maile z informacjami o nowościach w Twoim sklepie, a tym samym zwiększysz zainteresowanie klientów i przypomnisz o sobie, co zaowocuje pojawieniem się potrzeby zakupowej.
Poszukujesz agencji SEO w celu wypozycjonowania swojego serwisu? Skontaktujmy się!