Agencja SEO, marketingowa czy interaktywna? Którą z nich wybrać?
Na polskim rynku marketingu działają trzy główne rodzaje agencji: agencja SEO, marketingowa i interaktywna. Bardzo często jest im źle dopasowany charakter usług. Wiele osób także nie zna dokładnego sposobu ich pracy i zakresu obowiązków. Choć agencje te mogą świadczyć podobną ofertę, warto wybrać tę odpowiednią, która podejmie się profesjonalnego wykonania naszego zlecenia. W tym artykule opiszemy wspomniane trzy typy agencji i zwrócimy uwagę na rodzaj usług, które oferują.
Artykuł odpowiada na pytania:
- Czym różni się agencja marketingowa od agencji interaktywnej?
- Której agencji zlecić pozycjonowanie strony lub sklepu internetowego?
- Która agencja zadba najlepiej o odpowiedni wizerunek marki, jej produktów i usług?
Spis treści:
Dlaczego na samym początku powinniśmy wybrać odpowiednią agencję?
Jeśli chcemy zlecić promowanie naszej marki, zdecydowanie warto zastanowić się nad wyborem konkretnego typu agencji. Często nie zdajemy sobie sprawy z różnic istniejących między nimi. Jednak odpowiedni wybór może przyczynić się do lepszej realizacji zakładanego przez nas celu biznesowego. Choć w wielu przypadkach konkretną czynność możemy zlecić w każdej z tych agencji np. content marketing czy stworzenie witryny, każda agencja posiada swój indywidualny profil i specjalizuje się w nieco innym zakresie czynności.
Jeśli poprawnie wybierzemy daną agencję, usługa będzie wykonana na najwyższym możliwym poziomie. Każda agencja ma również największe możliwości i potencjał działania w ograniczonym konkretnym zakresie. Zlecając zatem pozycjonowanie strony internetowej, warto zrobić to w agencji SEO, która zajmuje się głównie tą czynnością, a nie w agencji marketingowej, która oferują ją często jako dodatkową i być może w mniej rozbudowanej wersji. Sam wybór nie jest trudny i wystarczy krótka analiza naszych potrzeb.
Mając również kilka zadań do zlecenia, bardzo często warto wybrać daną agencję, która najlepiej będzie odpowiadała danemu głównemu zadaniu i również w tej agencji zlecić zadania dodatkowe. Jeśli zlecimy wszystkie działania kompleksowo, całkiem możliwe, że zaoszczędzimy część swojego budżetu na marketing w firmie. Zamówienie wszystkich usług u jednej agencji będzie często tańsze od zamówienia poszczególnych usług u kilku różnych.
Jeśli promocją naszej marki zajmuje się tylko jedna agencja, wszystkie działania będą z sobą lepiej skorelowane np. pozycjonowanie sklepu internetowego i prowadzenie naszego fanpage w serwisie społecznościowym (np. Facebook) z uwzględnieniem pozyskiwania ruchu do naszego serwisu.
Za co odpowiada agencja SEO?
Agencja SEO to pierwszy główny typ agencji na rynku. Są to firmy zajmujące się pozycjonowaniem stron i sklepów internetowych i świadczące różnorodne usługi związane właśnie z tym elementem. Do podstawowych usług zaliczyć można kilka rodzajów prac.
Pierwszą z nich jest audyt SEO, który polega na przeanalizowaniu naszej witryny pod kątem tzw. czynników „on-site” i „off-site” i stworzeniu raportu, który powinien zawierać informacje o poprawnie działających elementach, a także o tych, które wymagają poprawy, co często wiąże się z optymalizacją pod SEO, czyli poprawą strony na podstawie uwag z przeprowadzonego audytu SEO.
Drugą usługą jest pozycjonowanie wybranych słów kluczowych (popularnych dla danej branży), czyli pozyskiwanie linków pozycjonujących (tzw. link building). W przypadku przeprowadzania kampanii SEO dla lokalnych firm powinniśmy także postawić na pozycjonowanie lokalne, czyli forma pozycjonowania kierowana dla firm oferujących swoje usługi na lokalnym obszarze (np. dzielnica, miasto lub województwo) i tzw. pozycjonowanie szerokie, czyli pozycjonowanie fraz z długim ogonem (z ang. long tail), np. zegarki męskie na pasku skórzanym.
Trzecim i opcjonalnym rodzajem usług może być tworzenie treści pod pozycjonowanie (tzw. copywriting SEO). Treści te powinny być unikalne, zawierać pozycjonowane słowa kluczowe i dokładnie opisywać rodzaj usług, które oferujemy czy wygląd i zastosowanie produktów, które sprzedajemy.
Z usług agencji SEO powinniśmy skorzystać głównie wtedy, kiedy naszym głównym celem jest pozyskanie klientów pochodzących z organicznych wyników wyszukiwarki (czyli z tzw. SERP-ów).
Co oferuje agencja marketingowa?
Drugim rodzajem agencji na rynku są agencje marketingowe, które specjalizują się w ogólnej promocji marki (zarówno w kanałach online, jak i offline). Firmy te pomagają przede wszystkim ustalić strategię marketingową. Ich zadanie stanowi wybór odpowiedniego sposobu na prowadzenie kampanii reklamowych w imieniu swoich klientów.
Oprócz doradztwa agencje marketingowe dbają także o odpowiednią identyfikację wizualną marki, kreowanie wizerunku, działania bezpośrednie, tworzenie materiałów reklamowych czy tzw. digital marketing.
Agencje marketingowe są także nazywane agencjami reklamowymi z uwagi na ich ogólny charakter. Z ich usług najlepiej skorzystać wtedy, gdy tworzymy markę od podstaw i wchodzimy na rynek ze swoimi usługami lub produktami, a także wtedy, kiedy planujemy pozyskać klienta zarówno w świecie rzeczywistym (offline), jak i w internecie (online).
Podczas współpracy z profesjonalną agencją marketingową powinniśmy otrzymać kompleksową pomoc w promocji naszego brandu, pozyskiwaniu klientów czy budowaniu pozytywnego wizerunku, a także zrealizować różnego rodzaju działania marketingowe.
Agencje reklamowe powinny także pomóc nam w wyborze odpowiedniej form promocji. W zależności od rodzaju prowadzonego przez nas biznesu agencja powinna zaoferować realizację działań promocyjnych za pomocą najlepszych możliwych kanałów dotarcia do klienta związanego z kategorią naszej działalności.
Czym charakteryzuje się agencja interaktywna?
Trzecim i ostatnim w naszym zestawieniu typem agencji są agencje interaktywne. Są to firmy, które są symbiozą agencji marketingowych oraz niejako agencji SEO. Świadczą one zatem kompleksowe usługi promocji w internecie i zajmują się typowo digital marketingiem.
W agencjach interaktywnych uzyskamy pomoc przy wyborze odpowiednich strategii marketingowych jak np. buzz marketing, influencer marketing, content marketing czy inbound marketing. W takich agencjach będziemy mogli zlecić też stworzenie i prowadzenie fanpage w serwisach społecznościowych (np. w serwisie Facebook, Twitter itp.).
Kolejnymi usługami mogą być stworzenie strony lub sklepu internetowego oraz ich pozycjonowanie w Google. Tutaj również do dyspozycji otrzymamy wiele wariantów.
Wybór tej agencji będzie najlepszy, jeśli zależy nam głównie na promocji w internecie (online).
Szeregi agencji marketingowych zasilone są przez specjalistów z dziedziny reklamy internetowej i promocji w sieci. Ich działania dążą do jak najlepszej realizacji usług marketingu internetowego. W odróżnieniu od agencji reklamowych, firmy tego typu pozwalają zaistnieć w internecie i pozyskać z niej klientów. Dzięki korzystaniu z usług agencji interaktywnej możemy liczyć na uzyskanie profesjonalnego wizerunku w sieci, a także na dotarcie do odpowiedniego „targetu”, osiągając możliwie najwyższy współczynnik konwersji i zwrot z inwestycji (ROI).
Niezależnie od tego, jaki typ agencji wybierzemy, naszym obowiązkiem jest dokładne zweryfikowanie firm i oferowanych przez nich usług, sprawdzając i porównując opinie w kilku niezależnych źródłach. Rynek promocji i reklamy w Polsce jest na tyle rozwinięty, iż przed podjęciem decyzji o wyborze odpowiedniej agencji powinniśmy wykonać gruntowny „research” w celu zminimalizowania ryzyka „przepalenia” budżetu i braku osiągnięcia założonego przez nas celu biznesowego.
Poszukujesz agencji SEO w celu wypozycjonowania swojego serwisu? Skontaktujmy się!